Forhistorien for ”Sammenslutningen for en Kattegatforbindelse i balance”
m. fastholdelse af natur, kulturarv og eksisterende stationsbyer.
I februar 2022 opdagede vi, ejerne af de fire gårde, Nørager, Selchausdal, Vesterbygaard og Værslevgaard, at der siden 2018 har været arbejdet med planer for en linjeføring på tværs af Sjælland, for et højhastighedstog til en eventuel Kattegatforbindelse.
En af linjeføringerne er planlagt til at skulle går fra Ringsted–Fjenneslev–Kalundborg.
Denne linjeføring vil komme meget tæt på følsom natur nord om Tissø, men vil også gennemskære alle fire gårde og dele dem og deres landbrugsjord og skove i to adskilte dele, uden forbindelse over linjeføringen.
Konsekvenserne for sådanne erhvervslandbrug vil være uoverskuelige, både økonomisk og for den daglige drift af både landbrugsjord og skovdrift.
I det hele taget vil konsekvenserne være store for alle beboere med ejendom på linjeføringen og langs linjeføringen. For lokalsamfundene vil det også kunne mærkes pga. den forringede mobilitet, det giver når landskaber og veje mv. gennemskæres af en så stort infrastrukturmæssigt anlæg, der ikke kan krydses hverken med bil, cykel eller til fods.
Meget hurtigt satte vi fire os sammen med andre naboer og andre berørte ejendomme af linjeføringen, for at se på mulighederne for at undgå denne linjeføring i gennem urørt natur og landskaber på tværs af Sjælland.
Det resulterede i opstarten af en interessegruppe, der skulle arbejde for at undgå den planlagte linjeføring, kaldet Korridor 2, i Forundersøgelsen.
Interessegruppen skulle være for alle berørte og delvis berørte landbrug, både erhverv- og deltidslandbrug. Men interessegruppen skulle også være for alle andre f.eks. naboer til højhastighedstoget. Faktisk for alle som ville blive påvirket af dette projekt.
Vi besluttede at vi hurtigt skulle indsamle alt det materiale omkring planerne, som findes, og vi også meget hurtigt skulle begynde at finde og lokalisere alle de berørte og delvis berørte landbrug. De skulle kontaktes og orienteres om planerne.
Vi fandt ud af at Forundersøgelsen, som på det tidspunkt stadig ikke var færdig, kunne findes og læses i en foreløbig udgave fra december 2021. Et værk på over 600 sider.
Vi opdagede at der havde været arbejdet med Forundersøgelsen siden 2018, og vores ejendomme have været en del af planerne siden 2018. Men ingen af os var på noget tidspunkt blevet informeret om disse planer, som i så voldsom grad involvere vores ejendomme, vores virksomhed med flere arbejdspladser og vores hjem.
Vi opdagede også at næsten ingen mennesker kendte til disse planer, eller til den foreløbige udgave af Forundersøgelsen. Mange blev utrolig overraskede, når vi orienterede dem om planerne.
Vi begyndte at undersøge hvorfor der var planer omkring en højhastighedstogbane, hvad den skulle bruges til, og hvem som skulle benytte den.
Vi er ikke imod udvikling af Danmark, så vi besluttede at se nuanceret på planerne om højhastighedstog i forbindelse med en kommende Kattegatforbindelse (KF).
KF som reelt er en broforbindelse mellem Sjælland og Jylland via Samsø, for at sikre en hurtig forbindelse mellem de 2 største byer i Danmark, København og Århus.
Hvis disse planer om højhastighedstog mellem byerne ville være i samfundets yderste interesse, og være en meget vigtig infrastrukturmæssige nødvendighed, for at sikre den kollektive trafik mellem Sjælland og Jylland, så måtte vi acceptere dette. Og så måtte vores ejendomme med landbrug, skovdrift og natur vige for almen interesses skyld. Det ville dog betyde tabte arbejdspladser på ejendommene, og delvis nedlæggelse, eventuelt fraflytning fra vores hjem og kulturavl igennem mange generationer.
Vi fandt ud af, at et højhastighedstog slet ikke var planlagt til at skulle stoppe nogen steder på strækningen mellem København og Århus.
Det betyder at lokalbefolkningen ikke kunne benytte transportmulighederne.
Vi kunne også konstatere, at der heller ikke kunne transporteres godstransport på strækningen.
Med den viden stod det klart, at hele projektet med en højhastighedstogbane kun var til gavn for beboerne i de 2 største byer i Danmark, og på ingen måde tog hensyn til befolkningen på landet.
Et sådan ensidigt bybo-projekt er ikke for Danmark som helhed et yderst vigtigt og uundværligt samfundsmæssigt infrastruktur projekt, der binder danskerne mere sammen.
Især ikke når store dele af danskerne kun kan mærke ulemperne, og aldrig drage fordelene af projektet.
Vi fandt også ud af, at en opgradering af Nordvestbanen (NV-banen) fra Kalundborg til Kalundborg, via Roskilde, Lejre, Holbæk, Jyderup, kunne løse ønsket om kollektiv trafik fra København frem mod en eventuel Kattegatforbindelse i fremtiden, med udgangspunkt i at transport videre mod Århus fra Kalundborg.
På den baggrund besluttede vi at ville fortsætte arbejdet, så vi organiserede interessegruppen i nogle arbejdsgrupper, sådan at vi kunne arbejde med flere ting samtidig. Vi formulerede formål, strategi og en arbejdsplan.
Hans Qvade Rasmusen, Værslevgaard blev interessegruppens formand og skulle styre interessegruppens daglige arbejde og lede møder mv. Finde og have kontakten til de berørte lokale jord- og husejere, på linjen Kalundborg – Fjenneslev – Ringsted.
Igangsætte og få interesse for lokal støtte til arbejdet, både økonomisk og anden hjælp.
Få kontakt til de andre foreninger (5 i alt som arbejder imod en Kattegatforbindelse). Hjælpe med til at skabe kontakt til lokale politikere, erhvervsforeninger og pressen.
Dorte Fonnesbech-Wulff, Vesterbygaard skulle arbejde med Herregaards-landskabet, kulturarv/ fredninger, naturen og de organisationer som har interesse i at bevare landskabet som det er i dag. Se på de juriske aspekter og EU-lovgivning i forhold til natur 2000 områder ved Tissø mv.
Stå for kontakten til lokale politikere, erhvervsforeninger og pressen, med hjælp fra Hans Qvade Rasmusen.
Peter Vagn-Jensen, Selchausdal skulle arbejde med eksterne eksperter/ forskere omkring konklusioner fra tidligere rapporter, og det foreløbige materiale fra den ikke færdige Forundersøgelse om Kattegatforbindelsen. Se på den faglige argumenter for at droppe højhastighedstog og fokusere mere på opgradering af eksisterende togbane, NV-banen. Inddrage fremtidsforskning for at se på behov for togtransport i fremtiden, i en ændret adfærd og transportmønster hos folk i fremtiden. Sluttelig se på og inddrage erfaringer fra nabolande og det øvrige udland, om deres brug eller fravalg af højhastighedstog.
Thomas Voss, Nørager skulle arbejde med kontakten til de nationale politikere på Christiansborg, Regeringen og de større erhvervsinteresseorganisationer, især på transportområdet. Med henblik på at påvirke dem og få sat politisk og transportmæssigt fokus på en opgradering af NV-banen igen.
I løbet af vinteren og foråret 2022, fik vi skabt kontakt til omkring 60 berørte landbrug, både erhvervs- og deltidslandbrug. Vi fik fortalt om planerne for højhastighedstoget i korridor 2. Næsten ingen kendte til planerne og ingen var blevet kontaktet af myndighederne om planer på deres ejendomme og beboelser.
Vi kunne mærke frustrationen om planerne og behovet for at få orienteret mere omkring vores interessegruppe, og hvad vi gjorde for at undgå dette projekt tværs gennem Sjælland.
Vi fandt løbet af vinteren/ foråret 2022 ud af, at arbejdet er langsommeligt, når det drejer sig om så store projekter og offentlige myndigheder. Vi fik dog skabt en del kontakt til både lokale og nationale politikere, men også en del professorer og forskere, for at hører om deres mening om planerne omkring højhastighedstog i DK.
Det blev hurtigt klart for os, at det både er meget tidskrævende, langsommeligt og dyrt selv at skabe kontakt og få en debat i gang. Men især også at gennemarbejde meget store rapporter, finde relevant materiale og producere nyt materiale, der kan understøtte vores argumenter om at droppe højhastighedstog og fokusere mere på den eksisterende NV-bane.
Relevant fremtidsforskning som peger på helt andre behov for transport og især for den kollektiv transport om 15-20 år. Belysning af nye trafikmønstre hos danskerne mv.
Alt dette er svært og meget dyrt at få produceret. Det er heller ikke let at få det materiale ud til politikerne, og få dem til at læse, prioritere og vægte det.
Vi følte i juni 2022, at vi var klar til at holde et fysisk informationsmøde for alle berørte landbrugere, vi havde fået skabt kontakt til.
Vi inviterede alle til et informationsmøde på Selchausdal Gods, mandag den 27. juni om eftermiddagen/aften. Vi fik 52 tilmeldinger, og havde et godt møde, hvor vi også fik pænt med tilkendegivelser om støtte til interessegruppen, både økonomisk støtte og tilbud om anden hjælp. Det var dejlig med opbakningen og muligheden for at række ud efter økonomiske hjælp mv., når der på et tidspunkt bliver brug for det.
Vi konkluderede efter mødet, at der var grund for at fortsætte arbejdet efter sommerferie og høst.
I efteråret 2022 begyndte vi igen arbejdet, men var godt klar over at det netop overståede valg, ville betyde en ny regering i DK. Som alle ved, gik der lang tid inden den nye regering blev dannet.
Men vi havde også fået nyt syn på vores muligheder for at påvirke politikkerne.
Det havde vi fordi, midt under valgkampen tidligere på efteråret, afslørede pressen at Sund & Bælt var fremkommet med et udbud til 60. mio. kr. på nye miljøundersøgelser i forbindelse en kommende Kattegatforbindelse, et udbud uden et politisk mandat. Det var et tydeligt bevis på, at Kattegatforbindelse fortsat kører i uformindsket styrke i embedsværket, og der arbejdes med alle planer som var intet hændt.
Politisk fik Transportminister Trine Bramsen overfor pressen afvist, at der var politisk accept af Sund & Bælts egenhændige arbejde, og udbuddet blev derefter stoppet.
Med dette viste at på embedsmandsplan er arbejdet omkring en Kattegatforbindelse og især højhastighedstogbanen på ingen måde er stoppet, men fortsat er en kæmpe trussel for os, som bor på og langs linjeføringen.
Derfor besluttede vi i interessegruppen, at vi måtte arbejde på en anden måde, både økonomisk og politisk for at påvirke og sikre, at højhastighedstoget ikke bliver den eneste løsningsmodel, som skal indgå i en VVM-redegørelse for en eventuel fremtidige Kattegatforbindelse.
Et telefonmøde med Holbæks Borgmester lige efter valget, fik os til at indse at påvirkning og fokus på at få NV-banen i spil igen, kun kommer til at lykkes hvis politikkerne beder embedsmandsværket om at få den løsning bedre belyst, og den bliver et muligt alternativ til de 2 højhastighedstogbane forslag.
Vi erkendte at den politiske påvirkning, såvel lokalt og nationalt, i Folketinget og i Regeringen, er noget vi behøver professionel hjælp og rådgivning til at lykkes 100 % med. Vi begyndte derfor efter valget og regeringsdannelsen at samarbejde med et meget anerkendt kommunikationsbureau Ulveman & Børsting, der er specialiseret i strategisk kommunikation og public affairs.
I stedet for kun at være en interessegruppe for de berørte og delvis berørte landbrug, uden vedtægter og medlemsregler, så ændrede vi struktur og dannede i december 2022 den officielle forening ”sammenslutningen for en Kattegatforbindelse i balance” – for fastholdelse af natur, kulturarv og eksisterende stationsbyer.
Foreningen skal ikke arbejde som en protestforening imod de politiske planer og udvikling i samfundet, men vi skal arbejde på at anvise løsninger, alternative løsninger som er mere i balance med vores natur, vores kulturarv, og alle der bor på landet.
Men også de mennesker, der bor i de eksisterende stationsbyer.
Vi fornemmer klart at der i Danmark fortsat er et politisk flertal, for at gå videre med planerne om en fremtidig Kattegatforbindelse, og det med stor sandsynlighed bliver en kombineret motorvej- og togforbindelse. Derfor er det utrolig vigtigt, at Foreningen på en konstruktiv og saglig måde påvirker og anviser en anden togbaneløsning, end den nuværende foretrukne Korridor 2.
Den anden løsning er, og har hele tiden været den eksisterende NV-bane (København-Roskilde-Lejre-Holbæk-Kalundborg) i en opgraderet form, som bringer hastigheden op fra 120 km/timen til 180 km/timen, og er fuld elektrificeret i to spor.
Det er det alternativ og den løsning, vi vil arbejde for kommer i spil igen, og indgår i de fremtidige planer og en eventuel fremtidig VVM-redegørelse.
En opgradering af denne bane, der i øvrigt er Danmarks 3. mest benyttede togbane, vil styrke de eksisterende stationsbyer på strækningen. Det vil være med til at sikre vækstmuligheder med bedre og hurtigere kollektiv trafik for alle, der bor i Vestsjælland, Odsherred og Hornsherred, og især beboerne i byerne Roskilde, Lejre, Holbæk, Jyderup og Kalundborg.
Derfor skal vi prøve at samarbejde med disse kommuner og disse byer, fordi det også er i deres interesse at udgå højhastighedstog fra København – Ringsted – Kalundborg.
Det er med det udgangspunkt, vi her i starten af 2024, har lavet en officiel hjemmeside for Foreningen, og vil indbyde til medlemskab af Foreningen.