– fastholdelse af natur, kulturarv og eksisterende stationsbyer

Forundersøgelse 2018-2022

Efter fire år med udarbejdelse af forundersøgelsen til en Kattegatforbindelse med kombineret motorvej og ny højhastighedstogbane, blev forundersøgelsen endelig offentliggjort i juni 2022.

Den daværende Transportminister Trine Bramsen, meldte ud at forundersøgelsen færdiggørelse ikke gav grundlag for at gå videre med projektet og gennemfører en VVM redegørelse, men at der var grundlag for at lave yderligere miljø undersøgelser, før en VVM redegørelse.  En VVM redegørelse som er vurderet til at koste mellem 1-3 mia. kr. 

Mange troede at ministerens udmelding betød at nu bliver det hele droppet.  Men desværre er højhastighedstoget fra Ringsted – Sorø – Fjenneslev – Kalundborg ikke droppet, det hele er bare sat lidt på pause.  En pause som var nødvendig for at undgå at Kattegatforbindelsen blev et for stort tema i den kommende valgkamp i efteråret 2022.   Men også en pause fordi flere undersøgelser skal laves, før en beslutning om en endelig VVM redegørelse skal tages politisk.

Højhastighedstogbanen Ringsted – Sorø – Fjenneslev – Kalundborg er derfor fortsat den foretrukne løsning.  Det er der ikke ændret på, desværre.   Og nu er opgradering af Nordvestbanen fjernet, som en 3. løsning og et alternativ til ny højhastighedstog med linjeføring i urørt terræn.

Desværre konkluderer forundersøgelsen nu, at der er god økonomi i at bygge både motorvej og højhastighedstog i forbindelse med en kommende Kattegatforbindelse. (fast broforbindelse mellem Sjælland og Jylland via Samsø). 

Det har i tidligere rapporter vist sig, at der er meget dårlig økonomi i et højhastighedstog.  Men nu er der pludselig en økonomiske gevinst.  Det vil vi sætte spørgsmålstegn ved.

Konsekvenserne er økonomiske store for de berørte landbrug, både erhvervs- og fritidslandbrug, men også for alle øvrige naboer til togbanen og især for lokalsamfundene langs togbanen.

Vi har nu ca. 3000 sider materiale om Kattegatforbindelsen, men vedlægger her 3 vigtige link. 

Det er en lille del af de meget omfattende materiale. 

https://kattegat.dk/wp-content/uploads/2022/06/Sammenfattende-rapport-Kattegat-Kombineret-vej-og-jernbaneforbindelse-1.pdf      ( den nye mindre rapport på i alt 136 sider )

https://kattegat.dk/wp-content/uploads/2022/06/Bilag-til-sammenfattende-rapport-Udvaelgelse-af-loesninger-vej-og-bane.pdf      ( bilag i alt 12 sider )

https://kattegat.dk/wp-content/uploads/2022/06/Anlaegsteknik-og-miljoe-vej-og-bane-maj-2022.pdf      ( den store rapport på i alt 650 sider )