– fastholdelse af natur, kulturarv og eksisterende stationsbyer

Formål og strategi for foreningen

Hovedformål:

Det er Foreningens formål at sikre, en eventuel fremtidig Kattegatforbindelse med kombineret motorvej- og togforbindelse sker i balance med natur, kulturarv og de eksisterende stationsbyer.  For at beskytte det Sjællandske landskab og naturen, og især beboerne på landet.

Men også med det formål at sikre udvikling og vækst for beboerne i de eksisterende stationsbyer langs Nordvest banen Roskilde, Lejre, Holbæk, Jyderup og Kalundborg. 

Foreningens hovedformål er derfor at være med til at finde den løsning, der er bedst for Danmark og danskerne, som helhed. Her er det primært er togforbindelsen, ved en eventuelt fremtidig Kattegatforbindelse, som foreningen har fokus på.

En ny højhastighedstogsbane mellem København og Århus uden stop, er ikke bedste løsning for Danmark og danskerne som helhed. Med stop flere steder er strækningen ganske enkelt for kort til højhastighedstog. Foreningen arbejder for at løsninger med nye højhastighedstogbaner droppes helt, og eksisterende togbaner opgraderes og benyttes for bedre balance med natur, kulturavl og de eksisterende stationsbyer. Det er bedst for Danmark og danskerne som helhed, på både kort og lang sigt.

Delmål:

  1. Sikre at en opgradering af Nordvest banen til hurtigere og elektrificerede lyntog bliver et reelt belyst 3. alternativt valg til de i ”Forundersøgelsen for en Kattegatforbindelse” 2 belyste højhastighedstog linjeføringer igennem urørte natur- og landbrugsarealer. (Korridor 1 og 2). Således at Korridor 1 og 2 (den foretrukne), ikke står alene forud for en VVM-redegørelse, og et efterfølgende politisk valg alene mellem 2 nyopførte højhastigheds-togbane løsninger.
  2. Sikre at alle relevante politiske beslutningstagere, og især regeringen er bekendt med muligheden for at tilknytte kollektiv togtrafik til en eventuel fremtidig Kattegatforbindelse via en nødvendig opgradering af Nordvestbanen.  Der kan fungere som Hovedstadsregionens hurtige forbindelse med Århus, såfremt der besluttes en Kattegatforbindelse i fremtiden.
  3. Sikre at få lokalisere og kontaktet så mange som muligt af de berørte og delvis berørte erhvervs- og deltidslandbrug på linjeføringen Ringsted – Fjenneslev – Kalundborg, og tilbyde dem medlemskab af foreningen, men henblik på økonomisk støtte og praktisk hjælp i forbindelsen med foreningens arbejde.  Sekundært at udbrede viden i lokalsamfundet, som kan understøtte mere lokal modstand.

Strategi:

Foreningen skal udøve politisk påvirkning af relevante politisk beslutningstager, lokalt og nationalt, således at foreningens formål og delmål kan opfyldes. Dette gøres ved at benytte særlige kommunikationsrådgivere på området, og sammen med dem arbejde langsigtet og målrettet for at fremme foreningens delmål og hovedformål.

Foreningen skal finde og prioritere de vidensområder der er mest vigtige, for at sikre bedst muligt materiale og viden til de beslutningstagere, vi skal påvirke.  Det er vigtigt at gruppen før igangsættelse af opgaver med økonomisk forpligtelse, har defineret hvordan materialet og viden skal bruges, og til hvem det skal produceres, for at sikre at vi udnytter vores ressourcer bedst muligt.

Foreningens bestyrelsen kan nedsætte en styregruppen, som organiseres i arbejdsgrupper, for at sikre at vi kan arbejde med flere opgaver samtidig.

Foreningen har ikke defineret en fast strategi på nuværende tidspunkt for samarbejdet med pressen og andre foreninger.  Da vi som eneste forening alene arbejder med det formål, at få droppet planlagte højhastighedstogbaner, men især med fokus på den foretrukne løsning, Ringsted – Fjenneslev – Kalundborg. 

Vi har ikke fokus på Kattegatforbindelsen som helhed, kun at besluttes den, skal den besluttes som en løsning i mest mulig balance med mennesker og natur.

Vi samarbejder dog gerne med andre foreninger i det omfang, det er en fordel og ikke flytter fokus og ressourcer fra vores formål.